INVTS
NEURO - VÝVOJOVÁ STIMULÁCIA
Základ neuro-vývojovej stimulácie (NVS) tvorí neuro-vývojová terapia. Testy a cviky vychádzajú z psychomotorického vývoja dieťaťa a sú prispôsobené tak, aby mohli byť používané aj pre väčšie skupiny detí.
Ako môže neuro - vývojová stimulácia pomôcť?
Každé
bábätko reaguje na podnety vrodenými primárnymi reflexmi. Tieto reflexy
spôsobujú automatické, stereotypné pohyby, ktoré pomáhajú dieťaťu pri
procese pôrodu a majú životne dôležitú funkciu v prvých týždňoch
života. Ich vybaviteľnosť pretrváva do určitého stupňa vývoja a potom
sa vytráca – v závislosti na stupni vývoja centrálnej nervovej sústavy
(CNS). Vďaka primárnym reflexom sa mozog postupne naučí správne
kontrolovať fungovanie tela: napríklad spracovanie vizuálnej a zvukovej
informácie, získavať rovnováhu a priestorové videnie, hrubú a jemnú
motoriku, koordináciu ruka-oko atď.
Psychomotorický vývoj prebieha v priamom súlade s postupným rozvojom rovnováhy, orientačných zručností, koordinácie pohybom a sily svalov celého tela. Úroveň zvládnutia týchto zručností sa potom podpíše na spôsobe zapojenia hlavy, lopatiek, ramien, chrbtice, panvy a nôh do vzpriamovania. Rozvoj rovnováhy, orientačných schopností, koordinácie pohybov a sily svalov ale súvisia s aktivitou primárnych reflexov, a tak je vývoj psychomotorických zručností priamo ovplyvnený aktivitou primárnych reflexov.
Primárne reflexy sú ale nepodmienené reflexy, ktoré sú organizované na nižšej úrovni riadenia (vychádza z mozgového kmeňa) a ich vybaviteľnosť by mala byť možná iba v raných fázach vývoja alebo pri neúplnom vyzrievaní CNS. Pokiaľ kontrola vyššími mozgovými funkciami nad primárnymi reflexmi nie je dostačujúca, môžu tieto reflexy zostať aktívne aj v neskoršom veku. Mnoho z nás má aspoň jeden pretrvávajúci primárny reflex. Pokiaľ ale pretrváva niekoľko primárnych reflexov, môžu byť kontraproduktívne pre optimálny neurologický vývoj. Primárne reflexy môžu potom postihnúť zmyslové vnímanie, rovnováhu, koordináciu pohybov a schopnosť učenia. Prípadné postihnutie aj iba jednej funkcie negatívne ovplyvňuje aj ostatné funkcie.
Preto kvôli pretrvávajúcim primárnym reflexom niektoré deti vo svojom vývoji zaostávajú a majú aj problémy v škole. Podľa výskumov má napríklad 92% detí s ADHD niektorý pretrvávajúci reflex a poruchu rovnováhy. Ďalšie výskumy potvrdili aj súvislosť medzi problémami s čítaním (dyslexiou) a pretrvávajúcimi primárnymi reflexmi. Problémy spôsobené primárnymi reflexmi môžu pretrvávať aj do dospelosti, niektorí dospelí potom napríklad ťažko zvládajú stres každodenného života.
