INVTS      

NEURO - VÝVOJOVÁ STIMULÁCIA


Základ neuro-vývojovej stimulácie (NVS) tvorí neuro-vývojová terapia. Testy a cviky vychádzajú z psychomotorického vývoja dieťaťa a sú prispôsobené tak, aby mohli byť používané aj pre väčšie skupiny detí.

Ako môže neuro - vývojová stimulácia pomôcť?

Každé bábätko reaguje na podnety vrodenými primárnymi reflexmi. Tieto reflexy spôsobujú automatické, stereotypné pohyby, ktoré pomáhajú dieťaťu pri procese pôrodu a majú životne dôležitú funkciu v prvých týždňoch života. Ich vybaviteľnosť pretrváva do určitého stupňa vývoja a potom sa vytráca – v závislosti na stupni vývoja centrálnej nervovej sústavy (CNS). Vďaka primárnym reflexom sa mozog postupne naučí správne kontrolovať fungovanie tela: napríklad spracovanie vizuálnej a zvukovej informácie, získavať rovnováhu a priestorové videnie, hrubú a jemnú motoriku, koordináciu ruka-oko atď.

Psychomotorický vývoj prebieha v priamom súlade s postupným rozvojom rovnováhy, orientačných zručností, koordinácie pohybom a sily svalov celého tela. Úroveň zvládnutia týchto zručností sa potom podpíše na spôsobe zapojenia hlavy, lopatiek, ramien, chrbtice, panvy a nôh do vzpriamovania. Rozvoj rovnováhy, orientačných schopností, koordinácie pohybov a sily svalov ale súvisia s aktivitou primárnych reflexov, a tak je vývoj psychomotorických zručností priamo ovplyvnený aktivitou primárnych reflexov.

Primárne reflexy sú ale nepodmienené reflexy, ktoré sú organizované na nižšej úrovni riadenia (vychádza z mozgového kmeňa) a ich vybaviteľnosť by mala byť možná iba v raných fázach vývoja alebo pri neúplnom vyzrievaní CNS. Pokiaľ kontrola vyššími mozgovými funkciami nad primárnymi reflexmi nie je dostačujúca, môžu tieto reflexy zostať aktívne aj v neskoršom veku. Mnoho z nás má aspoň jeden pretrvávajúci primárny reflex. Pokiaľ ale pretrváva niekoľko primárnych reflexov, môžu byť kontraproduktívne pre optimálny neurologický vývoj. Primárne reflexy môžu potom postihnúť zmyslové vnímanie, rovnováhu, koordináciu pohybov a schopnosť učenia. Prípadné postihnutie aj iba jednej funkcie negatívne ovplyvňuje aj ostatné funkcie.

Preto kvôli pretrvávajúcim primárnym reflexom niektoré deti vo svojom vývoji zaostávajú a majú aj problémy v škole. Podľa výskumov má napríklad 92% detí s ADHD niektorý pretrvávajúci reflex a poruchu rovnováhy. Ďalšie výskumy potvrdili aj súvislosť medzi problémami s čítaním (dyslexiou) a pretrvávajúcimi primárnymi reflexmi. Problémy spôsobené primárnymi reflexmi môžu pretrvávať aj do dospelosti, niektorí dospelí potom napríklad ťažko zvládajú stres každodenného života.


  • © 2021 Cestovateľ Tom, Hlavné námestie 5, Bratislava, 811 01
    Vytvorené službou Webnode
    Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky